انواع کم شنوایی

تصور شما از کم شنوایی و انواع کم شنوایی چیست؟

کم شنوایی به کاهش قابلیت گوش در شنیدن اصوات مختلف گفته می شود. کم شنوایی به عنوان یکی از مهم ترین اختلالات حسی، تاثیر چشمگیری بر زندگی افراد می گذارد.

انواع کم شنوایی با تاثیر بر درک گفتار برقراری ارتباط را برای فرد کم شنوا مشکل می کند و به همین علت یادگیری زبان را برای کودکان با مشکل مواجه می سازد ، بزرگسالان کم شنوا نیز در محیط کار خود با مشکلاتی روبرو هستند از طرفی کم شنوایی در سالمندان احساس تنهایی را برای آنها تشدید می کند.

کم شنوایی در همه ی افراد به یک شکل نیست و انواع مختلفی دارد زیرا بسته به مقدار آسیب و محل ضایعه شرایط متفاوتی برای فرد کم شنوا به وجود می آید.

سه نوع اصلی کم شنوایی عبارتند از : انتقالی ، حسی-عصبی و آمیخته

کم شنوایی انتقالی یا CHL (Conductive Hearing Loss)

یکی از انواع کم شنوایی است که در آن صدا نمی تواند به درستی به مراکز حسی گوش داخلی برسد از جمله ی عواملی که می توانند این نوع از کم شنوایی را ایجاد کنند اختلال در گوش خارجی ، پرده ی صماخ و گوش میانی است که در زیر به طور کامل شرح داده شده است.

  • مشکلات مادرزادی : کانال گوش خارجی در هفته ی 8 تا 28 جنینی تشکیل می شود طبیعی است که هرگونه عارضه در این دوره می تواند بر سلامت کانال گوش خارجی تاثیر بگذارد و مشکلاتی نظیر میکروشیا (تکامل نیافتن لاله ی گوش) و انوشیا (عدم تشکیل لاله ی گوش) و … را به وجود آورد.
  • عفونت :  با ایجاد التهاب سبب مسدود شدن مجرای گوش می شود.
  • ضربه : بسته به شدت ضربه ی وارده به گوش ، افت شنوایی ایجاد می شود.
  • تومور : تشکیل هر گونه تومور در گوش می تواند سبب ایجاد افت شنوایی بشود.
  • اگزوتوسیس: رشد غیر معمول استخوان را اگزوتوسیس می نامند که با مسدود کردن کانال گوش خارجی سبب ایجاد افت شنوایی می شود.این بیماری در چند استخوان بروز پیدا می کند.
  • استئوما: رشد بی رویه ی یک استخوان را می گویند که افت شنوایی ایجاد می کند.
  • پلیپ : به دنبال ایجاد عفونت و یا سایر اختلالات ممکن است ایجاد شود .
  • بیماری های سیستمی : بیماری هایی مثل دیابت با تاثیر بر گوش سبب ایجاد افت شنوایی می شود.

بین دیابت و کاهش شنوایی ارتباط وجود دارد که این ارتباط در فرکانس‌های بالای شنوایی بارزتر است

برگرفته از پژوهشی از مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک

هر یک از عوامل فوق با تاثیر بر گوش خارجی به نوعی مسیر عبور صدا را مسدود می کند و مانع از رسیدن کامل صدا به گوش داخلی می شود ، در نتیجه در شنوایی فرد اختلال ایجاد می شود.

اختلالات گوش میانی مانند پاره شدن پرده ی تمپان، عفونت گوش میانی ،اختلالات استخوانچه ای و …. نیز سبب می توانند سبب ایجاد افت شنوایی انتقالی شوند.

کم شنوایی حسی-عصبی یا SNHL (Sensorineural Hearing Loss)

یکی از انواع کم شنوایی است که در آن بخش های حسی سیستم گوش (حلزون و سلول های مویی) و یا بخش های عصبی (عصب شنوایی) و یا مراکز مغزی آسیب می بیند.

این نوع از کم شنوایی که شیوع نسبتا بالایی دارد ، تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می شود .
این عوامل در زیر شرح داده شده است.

  • کهولت سن : با افزایش سن عصب شنوایی ضعیف می شود و پیرگوشی ایجاد می شود.
  • قرارگیری در معرض نویز : که با تضعیف سیستم شنوایی کم شنوایی ناشی از نویز را ایجاد می کند. ( NIHL=noise indused hearing loss )
  • ضربه به سر : ممکن است با آسیب به گوش افت شنوایی ایجاد کند.
  • بیماری ها و ویروس ها : بیماری هایی نظیر منییر ،اتواسکلروزیس و….
  • تومور ها : ممکن است با اختلال در فعالیت عصب ، افت شنوایی ایجاد کنند.
  • اختلال گوش داخلی : هرگونه ناهنجاری در ساختار گوش داخلی که ممکن است مادرزادی باشد می تواند باعث افت شنوایی شود.

عوامل ژنتیکی ، عفونت ها ، کهولت سن و تومور ها و بسیاری از بیماری های سیستمی با تاثیر بر حلزون و اعصاب افت شنوایی حسی-عصبی را ایجاد می کنند.

در بیشتر موارد افت شنوایی حسی-عصبی به صورت تدریجی ایجاد می شود اما در نظر داشته باشید در برخی از موارد افت حسی-عصبی به صورت ناگهانی رخ میدهد که آنرا SSHL یعنی sensorineural hearing loss sudden یا افت شنوایی حسی-عصبی ناگهانی می نامند.

انواع کم شنوایی

انواع کم شنوایی

کم شنوایی آمیخته یا Mixed Hearing Loss

مورد دیگری از انواع کم شنوایی ،آمیخته می باشد. گاهی اوقات آسیب به مسیر عبور صدا و مراکز حسی و عصبی به صورت همزمان رخ میدهد یعنی هم افت انتقالی ایجاد میشود هم افت حسی-عصبی. این نوع از کاهش شنوایی را کم شنوایی آمیخته می نامند.

درجات افت شنوایی

میزان افت شنوایی در همه ی افراد کم شنوا یکسان نیست و درجات مخلفی دارد . برای مثال برخی از افراد کم شنوا افت خفیف دارند به طوری که صداهای بسیار ضعیف مانند صدای پچ پچ را نمی شنوند درحالیکه فردی با افت شدید به سختی صدای فریاد را می شنود.

جدول زیر درجات افت شنوایی را نشان میدهد.

درجات افت شنوایی

درجات افت شنوایی

توجه داشته باشید که بلندی صدا را با واحد دسی بل (dB) می سنجند و آستانه ی (کمترین صدایی که فرد قادر به شنیدن آن است) افراد با شنوایی طبیعی تا 15 دسی بل است.

تشخیص نوع کم شنوایی و درجه ی افت شنوایی تنها با انجام تست های شنوایی و مراجعه به شنوایی شناس میسر است و با توجه به اینکه افت شنوایی معمولا به صورت تدریجی ایجاد می شود مراجعه ی مرتب به شنوایی شناس ضروری است .

آخرین بار چه زمانی تست شنوایی انجام دادید؟؟؟

تست شنوایی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست