ارزیابی گوش خارجی

گوش خارجی از دو بخش لاله ی گوش و مجرای گوش خارجی تشکیل شده است . لاله ی گوش مسئولیت جمع آوری اصوات و مجرای گوش مسئولیت انتقال اصوات به پرده ی تمپان و گوش میانی را بر عهده دارند.

گوش خارجی

ساختار گوش خارجی

 

ارزیابی گوش خارجی

ارزیابی گوش خارجی

هرگونه اختلال در ساختار گوش خارجی می تواند در انتقال اصوات از محیط به گوش میانی و داخلی تاثیرگذار باشد به همین جهت ارزیابی گوش خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای ارزیابی گوش خارجی ابتدا مشاهده بصری از شرایط لاله گوش بسیار مهم است. اختلالات بسیار رایجی درمورد گوش خارجی می تواند رخ دهد که در این بخش اشاره کوچکی به آن دسته از اختلالات گوش خارجی خواهیم داشت که با معاینه بصری متخصص شنوایی قابل تشخیص می باشد.

 

  • میکروشیا یا microtia که به گوش های کوچکتر از حد طبیعی و پایین تر از محل طبیعی گفته می شود. این عارضه چهار درجه دارد. غیاب کامل گوش خارجی آنوشیا نامیده می شود. آنوشیا شدید ترین درجه ی میکروشیا (درجه ی چهارم) می باشد.
  • ماکروشیا یا macrotia که به گوش های بزرگتر از حد طبیعی و بالاتر از محل طبیعی گفته می شود.
    میکروشیا و انواع آن

    میکروشیا و درجات مختلف آن

     

  • گوش گل کلمی یا پلی کندریت که در اکثر ورزشکاران رخ می دهد که توده مایعات چرکی در بین پوست و لایه زیرین لاله گوش تجمع می یابد.
  • التهاب پوستی که می تواند تجمع و تکثیر یابد که در شرایطی بسیار خطرناک نیز می گردد.
  • آترزی کانال گوش و مجرای بسیار باریک و تنگ شده که امکان رویت پرده را از طریق اتوسوکوپ نمی دهد. آترزیای مادرزادی گوشی ممکن است لاله وکانال گوش و فضای گوش میانی یا استخوانچه ها را درگیر کند .
  • و ….
بعد از مشاهده بصری باید به ارزیابی کانال گوش خارجی از طریق اتوسکوپ پرداخت. اتوسکوپ وسیله است که به متخصص شنوایی قابلیت مشاهده با کیفیت و بزرگ شده از کانال گوش و پرده گوش را می دهد. این ارزیابی برای تشخیص اختلالات خاصی در کانال گوش و پرده گوش انجام می گیرد:
  • التهاب کانال و تجمع جرم :
    تجمع سرومن در مجرای گوش خارجی

    انسداد مجرای گوش با جرم

    التهاب و عفونت گوش خارجی که در واقع با اصطلاح اوتیت مورد بحث قرار می گیرد در انسان ها و حیوانات اتفاق می افتد و یکی از بیماری های شایع در رابطه با گوش است. اوتیت بیماری ست که موجب التهاب و قرمزی و تورم در کانال گوش خارجی می شود.

  • انسداد کانال گوش با جرم : تولید جرم در گوش برای محافظت از این عضو در برابر آسیب های خارجی مانند باکتری ها ضروری است. اما تجمع آن که در نتیجه تماس گوش با گردوغبار، استفاده از گوش پاک کن و غیره ایجاد می شود می تواند باعث ایجاد جرم گوش شود.
  • درماتیت کانال گوش : به هر نوع ضایعهٔ پوستی که ماهیت اصلی و اولیه آن واکنش التهابی باشد درماتیت گفته می‌شود. درماتیت گوش خارجی و معمولا با خارش و خشکی و پوسته پوسته شدن صدفه و درون کانال گوش همراه است . این عارضه نه تنها به دلیل خارش برای بیمار مضطرب کننده است، بلکه آزردگی و ناراحتی پوستی کانال گوش ، استعداد عفونت گوش را هم افزایش می دهد .
  • استئوما یا اگزوستوما در کانال گوش : استئومای گوش خارجی به تومورهایی گفته می شود که سرعت رشد آهسته ای داشته و در نواحی مختلفی رشد می کنند. برای توضیح بیشتر باید ذکر کرد که استئوما اغلب یکطرفه است و در محل اتصال استخوانی –غضروفی مجرا ایجاد می شود .
    استئوما در مجرای گوش خارجی

    استئوما گوش خارجی

    استئوما

    استئوما در کانال گوش خارجی

    استئومای گوش خارجی با اگزوستوز متفاوت است. اگزوستوزیس توموری است که در کانال گوش و در بخش استخوانی بوجود می آید و اغلب در اشخاصی که در معرض آب سرد هستند رخ می دهد . این ضایعات اغلب چندتایی و دو طرفه هستند . ویژگی های بالینی مختلفی بین استئوما و اگزوستوز وجود دارد.

  • جوش های پوستی و دردناک : پوست داخل مجرای گوش نیز مانند پوست سایر نقاط بدن ممکن است جوش های دردناکی داشته باشد.
  • خون ریزی داخل کانال : دیدن خون به ویژه مشاهده خونریزی از گوش، میتواند ترس برانگیز باشد. خونریزی چه در حد یک یا دو قطره و چه خونریزی مداوم باشد، ضروری است که علت خونریزی را دریابیم. برخی از علل خونریزی گوش میتوانند خطرناک باشند. به محض آگاهی از خونریزی، به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه در صورتی که خون از گوش شما بیرون میآید و اخیرا دچار ضربه به سر شده باشید، مهم است.
  • التهاب پرده گوش
  • اوتیت میانی : اوتیت میانی التهاب یا عفونت گوش میانی است که اغلب هنگامی آغاز می شود که عفونت های ایجاد کننده گلو درد، سرماخوردگی یا سایر عفونت های تنفسی به گوش میانی انتشار می یابند. این عفونت ها ممکن است ویروسی یا باکتریایی باشند.هفتاد و پنج درصد کودکان تا 3 سالگی حداقل یک بار دچار عفونت گوش میانی ( اوتیت میانی ) می شوند. حدود نیمی از این کودکان طی 3 سال اول زندگی، 3 بار یا بیشتر به عفونتهای گوش مبتلا می شوند. با اینکه عفونت گوش، عمدتاً بیماری شیرخواران و بچه های کوچک است ممکن است بزرگسالان را نیز مبتلا کند.
  • پارگی پرده گوش : پارگی پرده گوش شامل یک پارگی یا سوراخ کوچک تا بزرگ بر روی پرده گوش است. همانطور که گفتیم این غشا وظیفه رساندن امواج صوتی به گوش داخلی را برعهده دارد که در نهایت بعد از یک سری تغییرات در گوش داخلی ما صدا را می‌شنویم.
    پارگی پرده ی تمپان

    پارگی پرده ی گوش

    پارگی پرده ی تمپان

    گاهی پرده گوش یا همان غشای نازک آسیب می‌بیند یا پاره و سوراخ می‌شود. بنابراین انتقال امواج صوتی با مشکل مواجه می‌شود. همچنین در موارد نادر فرد دچار کم‌شنوایی دائمی می‌شود.

  • و…

 

 

 

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • المیرا هدایتی
    1400-06-03 16:11

    تازگیا میگن گوش پاک کن خوب نیست درسته ؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-06-07 13:31

      سلام خدمت شما گوش پاک کن باعث فشرده شدن و به سمت داخل رفتن جرم گوش میشه و به همین خاطر اصلا مناسب نیست.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست