ارزیابی گوش میانی

گوش میانی از پرده گوش شروع می گردد و تا دریچه های گوش داخلی ادامه دارد. وظیفه گوش میانی انتقال اصوات و تقویت در مسیر خود می باشد. گوش میانی اگر وجود نداشته باشد تقریبا 99.9 درصد انرژی صوتی رسیده به گوش بی اثر خواهد بود. درواقع گوش میانی این انتقال موثر انرژی را انجام می دهد.

گوش میانی شامل سه استخوانچه بسیار کوچک و دو عضله بسیار مهم می باشد و یکی از مهمترین و آسیب پذیرترین بخش ها در سیستم شنوایی می باشد. بیماری ها و آسیب های زیادی گوش میانی را تهدید می کند نظیر: عفونت، ضربه و پارگی پرده گوش.

 

زنجیره ی استخوانچه ای گوش میانی شامل سه استخوان چکشی ، سندانی و رکابی است. استخوان چکشی به پرده ی تمپان و استخوان رکابی به دریچه ی گوش داخلی متصل است. استخوان سندانی هم بین این دو استخوان قرار گرفته است.

گوش میانی

ساختار گوش میانی

 

وجود اختلال در ساختار گوش میانی و گوش داخلی منجر به بروز افت شنوایی انتقالی می شود که در بسیاری موارد با رفع مشکل، کم شنوایی نیز درمان می شود اما وجود اختلال در ساختار گوش داخلی و عصب شنوایی منجر به بروز افت شنوایی حسی عصبی شده که تنها با سمعک قابل جبران است.

سمعک چیست؟

چرا گوش میانی به التهاب و عفونت بسیار حساس است؟

در بخش قدامی یا جلویی حفره گوش میانی یک لوله ای به نام ” شیپور استاش ” وجود دارد که گوش میانی را به حلق باز می کند. کار این لوله پاک سازی گوش میانی از آلودگی و تهویه مناسب می باشد. درواقع شیپور استاش لوله ای است که محتویات مضر گوش میانی را به حلق تخلیه می کند. همین لوله در شرایط سرماخوردگی و التهاب سیستم تنفسی فوقانی در نزدیکی حلق، می تواند این التهاب را به گوش میانی برساند.

متخصص شنوایی برای معاینه گوش میانی از سیستم فیزیولوژیک و ویژه ای به نام تمپاومتری استفاده می کند. در این تست بیمار بدون اینکه کاری انجام دهد توسط یک دستگاه وضعیت گوش میانی مورد بررسی قرار می گیرد. با استفاده ارزیابی تمپانومتری متخصص شنوایی می تواند به اختلالات زیر پی ببرد:

–         پارگی پرده گوش : پرده گوش لایه غشایی نازک و مخروطی شکلی است که مجرای گوش خارجی را از فضای گوش میانی جدا می کند و وظیفه آن انتقال صدا از هوا به استخوانچه های گوش میانی است. استخوانچه های گوش میانی که در پشت پرده گوش قرار گرفته اند، صدای دریافتی از پرده را به حلزون گوش منتقل می کنند و بدین طریق شنوایی امکان پذیر می شود. بنابراین در صورت آسیب رسیدن به پرده گوش، شنوایی شما دستخوش آسیب خواهد شد.

پارگی پرده ی تمپان

پارگی پرده ی تمپان

–         التهاب گوش میانی : گاهی اوقات به علت آلرژی، سرماخوردگی یا عفونت، شیپور استاش (لوله مرتبط با گوش و حلق میانی) مسدود شده و عواملی مانند ویروس ها و باکتری ها موجب اجتماع موکوس و ترشحات عفونی در پشت پرده گوش می شوند.
درد، التهاب، تورم و همینطور کاهش شنوایی از عوارضی هستند که به دلیل این موضوع ایجاد می شوند. گاهی حتی به علت فشار ناشی از اجتماع موکوس و چرک، پرده گوش پاره می شود.

–         کلستاتوما : کلستاتوم (کیست گوش) رشد پوستی است که در ناحیه‌ای غیر طبیعی، در گوش میانی پشت پرده گوش رخ می‌دهد. این کیست معمولا به علت عفونت مکرر است که سبب افزایش رشد پوست پرده گوش می‌شود. کلستاتوم اغلب شکل یک کیست یا کیسه دارد که لایه‌های پوستی قدیمی که درون گوش ایجاد شده‌اند را از بین می‌برد. با گذشت زمان، اندازه کیست گوش می‌تواند بزرگ شود و استخوان‌های ظریف اطراف گوش میانی را از بین ببرد. از دست دادن شنوایی، سرگیجه و فلج عضلات صورت نادر است، اما می‌تواند در اثر ادامه رشد کلستاتوما اتفاق بیفتد. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

–         اتواسکلروزیس : اتواسکلروز به معنی رشد غیرطبیعی و تدریجی استخوان در گوش میانی است. این رشد مانع عملکرد طبیعی استخوان رکابی که مسئول انتقال صداست شده و از این طریق سبب کاهش شنوایی مزمن انتقالی می‌شود.

اتواسکلروزیس

اتواسکلروزیس

–         ازهم گسیختگی زنجیره استخوانچه ای : استخوانچه های گوش میانی دچار گسیختگی شده و دیگر به هم متصل نمی باشند.

–         فیستول پری لنف : فیستول پری لنفاتیک یا لابیرنتین وضعیتی است که در آن بین فضای پری لنف گوش داخلی و گوش میانی ارتباط غیرطبیعی وجود دارد. تظاهرات این بیماری در شدت و پیچیدگی متفاوت است، معمولاً از خفیف تا ناتوان کننده متفاوت است.فیستول پری لنفاتیک پارگی در هر یک از غشاهایی است که گوش میانی و داخلی شما را از هم جدا می کنند. گوش میانی شما از هوا پر شده است. از طرف دیگر گوش داخلی شما مملو از مایعی به نام پری لنف است.

معمولاً غشاهای نازک گوش داخلی و میانی شما را از هم جدا می کنند. اما این غشاها می توانند پارگی ای داشته باشند، که می تواند باعث شود مایعات پریلنفاتیک از گوش داخلی شما به گوش میانی شما جاری شود. این تبادل مایعات می تواند باعث ایجاد فشار شود که بر تعادل و شنوایی شما تأثیر می گذارد.
–         و …

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • معصومه حیدری
    1400-05-07 16:02

    علایم عفونت گوش میانی چیه؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-09 14:32

      سلام خدمت شما گوش درد میتونه پررنگ ترین نشانه باشه همچنین افت شنوایی و سنگینی گوش هم میتونه ظاهر بشه . ولی برا یاطمینان از وجود عفونت باید به متخصص مراجعه کنید.

      پاسخ
  • محمد قدرتی
    1400-06-07 13:40

    پارگی پرده ی گوش خوب میشه ؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-06-07 14:06

      سلام خدمت شما به طورکلی بله اما ممکنه پرده ی گوش دقیقا به حالت اول خودش و با اون کارایی برنگرده.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست