سکته ی گوش

سکته ی گوش چیست؟

به از بین رفتن ناگهان شنوایی که یا یکباره و یا در طی چند روز ایجاد می شود SSHL (Sudden Sensorineural Hearing Loss) می نامند .
سکته ی گوش یا افت شنوایی ناگهانی به دلیل اختلال در سیستم حسی گوش داخلی به وجود می آید . سکته ی گوش به سرعت و معمولا در یک گوش ظاهر می شود.

سکته ی گوش

کم شنوایی ناگهانی

افرادی که دچار افت شنوایی ناگهانی می شوند اغلب در صبح با بلند شدن از خواب متوجه افت شنواییشان می شوند و بقیه ی افراد زمانیکه متوجه افت در گوش با SSHL می شوند که بخواهند تنها از آن گوش استفاده کنند مثل زمانی که می خواهند با تلفن (با همان گوش) صحبت کنند.
افرادی که دچار سکته ی گوش می شوند اغلب احساس پری گوش ، سرگیجه و وزوز دارند .

برخی اوقات افرادی که دچار سکته ی گوش شدند به پزشک و یا شنوایی شناس مراجعه نمی کنند زیرا گمان می کنند افت شنوایی آنها به علت آلرژی ،عفونت های سینوسی و جمع شدن جرم گوش و یا دلایل مشابه دیگر ایجاد شده است اما توجه داشته باشید که بروز علائم SSHL می تواند یک مورد اورژانسی باشد و در صورت بروز باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

 

نصف بیشتر افرادی که به سکته ی گوش مبتلا شده اند ، همه و یا بخشی از شنوایی خود را پس از گذشت یک یا دو هفته به دست می آورند با این وجود افرادی که سریعا تحت تشخیص و درمان پزشکی قرار نگیرند در درمان این عارضه با مشکل مواجه می شوند.
به عبارت دیگر درمان به موقع شانس بازگشت همه و یا بخشی از شنوایی فرد را، به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.

آمار ها نشان می دهند که سالانه از هر 5000 نفر در دنیا شش نفر بهSSHL مبتلا می شوند اما شمار دقیق افراد مبتلا به سکته ی گوش بسیار بیشتر از اعداد فوق است زیرا SSHL در بسیاری از موارد به دلیل عدم مراجعه بیمار به مراکز پزشکی و درمانی، تشخیص داده نمی شود.
سکته ی گوش و یا افت شنوایی ناگهانی می تواند در هر سنی بروز پیدا کند اما بیشتر اوقات در بزرگسالان در اواخر دهه ی 40 و اوایل دهه ی 50 بروز می یابد.

چرا سکته ی گوش رخ می دهد؟

طیف گسترده ای از اختلالات با تاثیر بر گوش می توانند افت شنوایی ناگهانی یا SSHL ایجاد کنند با این وجود تنها در 10 درصد از موارد علت اصلی سکته ی گوش تشخیص داده می شود.

برخی از عوامل موثر در بروز سکته ی گوش عبارتند از :

  1. عفونت ها
  2.  ضربه به سر
  3.  بیماری های خود ایمنی
  4.  مصرف داروهایی که احتمال ایجاد سرطان ها و عفونت ها را افزایش می دهند.
  5.  اختلالات جریان خون
  6.  بیماری های مغز و اعصاب مانند MS
  7.  اختلالات گوش داخلی مانند منییر

تشخیص اینکه کدام یک از عوامل فوق سبب بروز ناگهانی افت شنوایی در فرد شده است به وسیله ی وضعیت پزشکی فرد و دیگر نشانه های او امکان پذیر است در بسیاری از موارد با توجه به یک طرفه یا دو طرفه بودن افت شنوایی می توان علت اصلی سکته ی گوش را تشخیص داد.

برای مثال اگر افت شنوایی تنها در یک گوش ظاهر شده باشد می توان به موردی مثل تومور عصب شنوایی فکر کرد زیرا این تومور معمولا به صورت یک طرفه بروز پیدا می کند اما اگر افت شنوایی ایجاد شده در اثر سکته ی گوش ، دو طرفه است فاکتوری مانند بیماری های خود ایمنی می تواند علت اصلی سکته ی گوش در فرد تلقی شود.

چگونه سکته ی گوش تشخیص داده می شود ؟

اگر شما نشانه هایی از افت شنوایی ناگهانی دارید باید با انجام تست شنوایی و تشخیص پزشک از انتقالی نبودن افت شنوایی خود اطمینان حاصل کنید یعنی مطمئن شوید که افت شنوایی شما در اثر وجود عفونت یا مایع در گوش و یا انسداد جرم گوش نباشد.

برای تشخیص افت شنوایی ناگهانی انجام تست شنوایی ادیومتری تن خالص ضروری است زیرا به واسطه ی این تست میزان افت شنوایی و فرکانس هایی که دچار افت شده اند مشخص می گردند .

یکی از نشانه های سکته ی گوش افت شنوایی 30 دسیبلی (واحد اندازه گیری صدا) در سه فرکانس متوالی در طول 72 ساعت است و این موضوع به وسلیه تست اودیومتری تن خالص مشخص می شود. افت 30 دسیبلی می تواند صداهای گفتاری معمول را برای فرد، به صدایی مثل زمزمه تبدیل کند.
برای اطمینان از تشخیص SSHL در فرد ، علاوه بر تست اودیومتری تن خالص انجام آزمایشات خونی ، MRI و تست های تعادل لازم است.

درمان سکته ی گوش چگونه است؟

درمان معمول برای افت شنوایی ناگهانی به خصوص زمانی که علت اصلی آن مبهم است ، کورتیکواستروئید ها (کورتون ها) است. این دارو ها با کاهش التهاب و تورم و افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری به درمان SSHL کمک می کنند.

در گذشته برای درمان سکته ی گوش ، این داروها به شکل قرص و به صورت خوراکی مصرف می گردید اما از سال 2011 به بعد مصرف کورتیکواستروئید ها با تزریق مستقیم به گوش میانی از طریق پرده ی گوش انجام می شود. با تزریق دارو به گوش میانی و جریان یافتن آن ، اثرات دارویی کورتیکواستروئید به گوش داخلی می رسد .

این داروها باید هر چه سریع تر مصرف شوند تا بهترین اثر خود را داشته باشند و در بسیاری از موارد قبل از انجام آزمایشات و آماده شدن نتایج آن ها باید مصرف شوند زیرا اگر درمان SSHL بیش از 2 تا 4 هفته به تعویق بیفتد امکان بازگشت شنوایی فرد بسیار کاهش یافته و افت شنوایی وی به کاهش شنوایی دائم تبدیل می شود.

دیگر اقدامات درمانی ممکن است در صورتی که علت اصلی سکته ی گوش تشخیص داده شود لازم باشد برای مثال اگر افت شنوایی ناگهانی در نتیجه ی عفونت رخ داده باشد ، مصرف آنتی بیوتیک الزامی است و یا اگر مصرف دارو های اتوتوکسیک (دارو های مضر برای سیستم شنوایی) باعث ایجاد سکته ی گوش باشد در صورت امکان باید این دارو ها با دارو های دیگری طبق دستور پزشک تعویض شوند.

در برخی از موارد سکته ی گوش در نتیجه ی بیماری های خود ایمنی به وجود می آید یعنی سیستم ایمنی بدن ، ساختار های گوش داخلی را مورد حمله قرار می دهد که در این صورت مصرف داروهای سرکوب کننده ی سیستم ایمنی ضرورت پیدا می کند.

در برخی از موارد برای جبران افت شنوایی ناشی از سکته ی گوش باید از سمعک و یا کاشت حلزون استفاده کرد . مواردی مانند :
• افت شنوایی ایجاد شده در نتیجه ی سکته ی گوش شدید باشد.
• درمان های موجود برای SSHL ، جوابگو نباشند.
• افت شنوایی در هر دو گوش رخ داده باشد.

در پایان اگر به طور ناگهانی افت شنوایی در گوش هایتان احساس کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بابک پورعبدالحسین
    1400-05-09 15:09

    من چند وقته که احساس میکنم کمتر میشنوم آیا کم شنوایی ناگهانی گرفتم ؟؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-10 11:18

      سلام خدمت شما برای تعیین دقیق این موضوع باید تست شنوایی انجام بشه .

      پاسخ
  • نوشین ترابی
    1400-05-10 16:14

    سلام اگر عصب شنوایی ضعیف بشه میشه ذرمانش کرد؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-10 21:03

      سلام خدمت شما راهکاری برای درمان عصب شنوایی وجود نداره اما در صورت افت شنوایی عصبی میشه با سمعک جبران کرد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست