کم شنوایی ناشی از نویز

قرارگیری در معرض صداهای بلند و نویز ها می تواند باعث بروز اختلالاتی در سراسر بدن شود. از جمله این اختلالات می‌توان به افزایش فشار خون، ایجاد اضطراب و استرس و اختلالات خواب اشاره کرد.
از جمله دیگر مشکلاتی که می تواند در نتیجه قرار گرفتن در معرض صداهای بلند به وجود بیاید نوعی از کم شنوایی است که به کم شنوایی ناشی از نویز یا NIHL معروف است.

 

کم شنوایی ناشی از نویز

کم شنوایی ناشی از نویز

کم شنوایی ناشی از نویز نوعی از کم شنوایی حسی عصبی است که در آن به دنبال قرارگیری در معرض صداهای بلند افت شنوایی ایجاد می شود.

قرارگیری در معرض صداهای بلند می تواند به ساختارهای موجود در گوش داخلی آسیب بزند. در گوش داخلی ساختاری مارپیچی شکل به نام حلزون گوش وجود دارد. در حلزون گوش که محفظه ای پر از مایع است صفحه ای به نام غشای پایه قرار گرفته است.  بر روی این صفحه سلول‌های ظریف مو مانندی قرار گرفته‌اند که به سلول‌های مویی معروفند بر روی سلول‌های مویی ساختارهای بسیار ظریفی وجود دارد که استرئوسیلیا نامیده می شوند.

قرارگیری در معرض صداهای بلند می تواند این ساختارهای ظریف و یا حتی سلول‌های مویی را دچار آسیب کند. از آنجایی که سلول های مویی در انسان ها غیرقابل ترمیم هستند کم شنوایی ایجاد شده می تواند دائمی شود.
کم شنوایی ناشی از نویز می تواند دائمی و یا موقتی باشد. طبیعی است که هر چه میزان قرارگیری در معرض صداهای بلند و بلندی این صدا ها بیشتر باشد کم شنوایی ایجاد شده شدید تر است و برای مدت طولانی تری باقی می ماند.

این نوع از کم شنوایی در افرادی که شغل های صنعتی و یا شغل هایی که صداهای بلند در آن ها اجتناب ناپذیر است به وفور دیده می شود. انجام اقدامات پیشگیرانه برای این افراد به شدت اهمیت دارد. از جمله این اقدامات می‌توان به غربالگری شنوایی سالانه اشاره کرد چرا که هرچه کم شنوایی زودتر تشخیص داده شود درمان و توان بخشی آن ساده تر است. از جمله دیگر اقدامات مهم استفاده از قالب های ضد صوت می باشد.

توجه داشته باشید که تنها عارضه ای که قرار گرفتن در معرض صداهای بلند در گوش ایجاد می‌کند کم شنوایی نیست از جمله دیگر اختلالات می‌توان به سرگیجه و وزوز گوش اشاره کرد.
هر کدام از این موارد بسته به میزان قرارگیری در معرض صداهای بلند و و بلندی صدا ها می تواند دائمی یا موقتی باشد.

از جمله نویز هایی که می تواند کم شنوایی ناشی از نویز ایجاد کند می توان به صدای شلیک و انفجار اشاره کرد. به دنبال صدای شلیک و یا انفجار ساختارهای گوش میانی نظیر پرده گوش و یا استخوانچه ها نیز ممکن است دچار آسیب شوند. در این صورت امکان ایجاد کم شنوایی دائمی بسیار بیشتر می‌شود این پدیده را ترومای اکوستیک می نامند.

طبیعی است که از اثرات نویز در همه افراد یکسان نیست و یک سری از افراد گوش مقاوم تری نسبت به سایرین دارند اما با توجه به خطرات احتمالی، انجام اقدامات پیشگیرانه ضروری است.

تشخیص کم شنوایی ناشی ازنویز 

برای تشخیص کم شنوایی های ناشی از نویز انجام ارزیابی‌های شنوایی ضروری است . انجام آزمون ادیومتری تون خالص بسیار معمول است. در ادیوگرام افراد مبتلا به کم شنوایی ناشی از نویز  یک اختلاف آستانه‌ای در فرکانس ۴۰۰۰ هرتز وجود دارد.

درمان کم شنوایی ناشی از نویز

اگر کم شنوایی ناشی از نویز دائمی باشد باید به دنبال راهکارهای توانبخشی مثل استفاده از سمعک بود. سمعک ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای نوع خاصی از کم شنوایی مناسب هستند. انتخاب سمعک مناسب فرایندی پیچیده و تخصصی است که تنها توسط شنوایی شناسان مجرب امکان پذیر می باشد.

پس از پیر گوشی کم شنوایی ناشی از نویز دومین نوع کم شنوایی حسی عصبی شایع است.

طبیعی است که به دنبال افزایش کارخانجات و مشاغل صنعتی میزان نویز محیط برای افراد زیادی به مراتب بیشتر شده است و همین امر منجر به افزایش شیوع کم شنوایی ناشی از نویز شده است.

با توجه به قابل پیشگیری بودن تأثیرات شنوایی و غیرشنوایی نویز صنعتی، اجرا و پایش برنامه‌های حفاظت شنوایی و آموزش کارگران، راهکار مناسب و پیشنهادی است.

برگرفته از مقاله ی تأثیر اختلالات شنوایی ناشی از نویز صنعتی بر شناخت و حافظه شنوایی از مجله ی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، برای مطالعه ی بیشتر کلیک کنید.

کم شنوایی

کم شنوایی

برای آنکه از ابتلا به کم شنوایی ناشی از نویز جلوگیری کنید بهتر است که نکات زیر را رعایت کنید:

  1. برای طولانی مدت در معرض صداهای بلند قرار نگیرید.
  2. اگر در محیط های پر سر و صدا کار می کنید حتما از قالب های ضد صوت استفاده کنید.
  3. به طور مرتب سیستم شنوایی خود را ارزیابی کنید.

 

 

 

 

تست شنوایی آنلاین

 

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • حبیب تیموری
    1400-05-07 19:28

    من تو یه کارگاه صنعتی کار میکنم باید قالب ضدصوت بزارم ؟؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-09 14:39

      سلام خدمت شما با توجه به اینکه کارگاه های صنعتی جزو مکان های پرسر وصدا حساب میشن بهتره که از قالب استفاده کنید.

      پاسخ
  • مصطفی رنجبر
    1400-05-13 20:11

    سلام قیمت قالب های ضد صوت رو می‌فرمایید

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-14 13:18

      سلام خدمت شما لطفا برای دریافت اطلاعات قالب ها و قیمتشون با کلینیک تماس بگیرید.

      پاسخ
  • سمانه فیوضات
    1400-06-03 16:11

    سلام مطلبتون عالیه

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-06-07 13:32

      سلام خدمت شما کاربر محترم خوشحالیم براتون مفید بوده ممنون از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست