کم شنوایی انتقالی

کم‌شنوایی انتقالی نوعی از کم شنوایی است که در آن مسیر عبور به صدا با اختلال مواجه می شود در این نوع کم شنوایی اختلال در گوش خارجی و یا گوش میانی به وجود می‌آید به علت اختلال در مسیر عبور صدا صدای رسیده به حلزون گوش از کیفیت مطلوب برخوردار نیست و به همین علت کم شنوایی یا افت شنوایی حاصل می شود.

به طور کلی کم‌شنوایی انتقالی به دو دسته ی مادرزادی و اکتسابی تقسیم بندی می‌شود. کم‌شنوایی انتقالی مادرزادی در نتیجه ی بدشکلی ها و دفورمیتی های موجود در لاله گوش و مجرای گوش خارجی به وجود می آید از جمله دفورمیتی های لاله گوش می توان به آنوشیا یا عدم وجود لاله گوش و میکروشیا یا همان لاله گوش کوچک اشاره کرد.
کم‌شنوایی انتقالی اکتسابی نوعی از کم شنوایی که در طول زندگی فرد عارض می شود .

 

کم شنوایی انتقالی

کم شنوایی انتقالی

دلایل ایجاد کم‌شنوایی انتقالی به دو دسته دلایل مربوط به گوش خارجی و دلایل مربوط به گوش میانی تقسیم‌بندی می‌شوند:

دلایل بروز کم‌شنوایی انتقالی

تجمع جرم گوش در مجرای گوش خارجی: اگر چه جرم گوش برای سلامت گوش ضروری است اما تجمع بیش از حد آن می‌تواند مسیر عبور صدا را مسدود کند و از این طریق کم شنوایی ایجاد کند.

اوتیت اکسترنال یا عفونت گوش خارجی:  عفونت گوش خارجی نوعی عارضه است که در گوش خارجی به وجود می‌آید این عارضه می تواند لاله گوش و یا مجرای گوش خارجی بروز پیدا کند.

به دنبال این عارضه فرد درد شدیدی را تجربه می‌کند و به دلیل تورم بیش از حد مجرای گوش خارجی و و یا لاله گوش امکان عبور صدا و رسیدن صدا به صورت طبیعی به حلزون فراهم نمی شود و از این طریق افت شنوایی ایجاد می‌شود.

پارگی پرده تمپان:

پارگی پرده تمپان

پارگی پرده تمپان

یکی دیگر از علائم بروز کم‌شنوایی انتقالی اختلال در پرده تمپان گوش است. پرده تمپان با وجود ساختار ظریف خود نقش مهمی در تقویت اصوات ایفا می کند به دنبال ایجاد اختلال در پرده تمپان نظیر پاره شدن پرده تمپان مسیر عبور صدا دچار مشکل شده و تقویتی که در حالت عادی اتفاق می‌افتد رخ نمی‌دهد و همین عامل می‌تواند کم‌شنوایی انتقالی ایجاد کند.

اختلال در استخوانچه های گوش میانی: گوش میانی سه استخوانچه کوچک دارد که هر کدام از این سه استخوانچه نقش مهمی در تقویت صدا ها ایفا می کند اگر اختلالی در هر کدام از این استخوانچه ها به وجود بیاید مسیر عبور صدا دچار مشکل شده و کم‌شنوایی انتقالی عارض می‌شود یکی از بیماری‌های گوش میانی بیماری اتواسکلروزیس است که در آن استخوانچه های گوش میانی از حالت طبیعی سفت تر شده و در نتیجه سیگنالهای صوتی، تغییر و حرکتی از خود نشان می‌دهند و همین عامل می‌تواند افت شنوایی ایجاد کند پس یکی از بیماری هایی که افت شنوایی انتقالی ایجاد می‌کند بیماری اتواسکلروزیس می باشد.

گوش میانی

گوش میانی

اوتیت مدیا یا عفونت گوش میانی : عفونت گوش میانی یک بیماری رایج است که در آن محفظه گوش میانی که در حالت عادی از هوا پر است با مایع عفونت پر می‌شود و به همین علت درد شدیدی ایجاد می‌شود به دنبال ایجاد همین عفونت در گوش میانی، مسیر عبور صدا با اختلال مواجه می شود. علت ایجاد اختلال در مسیر عبور صدا به دنبال عفونت گوش این است که فضای گوش میانی با مایع پر شده و این مایع جلوی عبور سیگنالهای صوتی را می گیرد و همین عامل مانع رسیدن کامل سیگنال‌های صوتی به حلزون گوش شده و از این طریق افت شنوایی ایجاد می کند.

بر اساس تحقیقی از دانشگاه علوم پزشکی ایران :

شایع ترین علت کم شنوایی انتقالی در کودکان که منجر به رد شدن در غربالگری می شود وجود مایع در گوش میانی یا کانال گوش است.  به هنگام تولد کودک، حرکت در کانال زایمان منجر به خروج این مایع از گوش میانی می شود. در صورتی که این اتفاق به خوبی صوت نگیرد مایع از گوش خارج نشده و منجر به رد شدن در آزمون غربالگری شنوایی می شود. این مشکل پس از مدت کوتاهی برطرف می شود.

کم‌شنوایی انتقالی نیز مانند سایر انواع کم‌شنوایی از درجات مختلفی برخوردار است درجات کم شنوایی انتقالی می‌تواند از درجات ملایم تا شدید یا عمیق باشد.

تشخیص کم شنوایی انتقالی

تشخیص کم شنوایی انتقالی

تشخیص کم شنوایی انتقالی

تشخیص کم شنوایی انتقالی با انجام آزمون‌های ارزیابی شنوایی امکان پذیر است. در بزرگسالان استفاده از آزمون ادیومتری طور خالص و در کودکان استفاده از آزمونهای غیر رفتاری مثل آزمون abr توصیه میشود.

نتیجه آزمون ادیومتری طور خالص در افراد مبتلا به کم‌شنوایی انتقالی، ایجاد آستانه های هوایی غیر نرمال و آستانه های استخوانی نرمال است و همین اختلاف در آستانه های هوایی و استخوانی دلیلی بر وجود کم شنوای انتقالی است.

 

درمان کم شنوایی انتقالی

درمان کم شنوایی انتقالی

درمان کم شنوایی انتقالی

غالباً تصور می شود که برای درمان همه انواع کم‌شنوایی می‌توان از سمعک استفاده کردند در صورتی که در کم‌شنوایی انتقالی در بسیاری از موارد می توان علت ایجاد کم شنوایی را برطرف نموده .

به طور مثال اگر کم‌شنوایی انتقالی در اثر عفونت گوش خارجی یا عفونت گوش میانی به وجود آمده باشد می توان با انجام اقدامات درمانی لازم مثل مصرف آنتی بیوتیک ها عفونت را برطرف نموده و از این طریق کم شنوایی را از بین برد.

توجه داشته باشید که برای انجام اقدامات درمانی به منظور رفع کم شنوایی انتقالی انجام آزمون‌های ارزیابی شنوایی ضروری است.
پس از انجام آزمون های ارزیابی شنوایی توسط شنوایی شناس نتایج این آزمون ها باید توسط پزشک گوش و حلق و بینی بررسی شود و اقدامات درمانی لازم تجویز شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست