سمعک پشت گوشی (BTE)

سمعک پشت گوشی چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از مشکلات رایج در بین بسیاری از افراد ، کم شنوایی است. بسیاری از این افراد با استفاده از سمعک های پشت گوشی یا BTE (Behind The Ear ) می توانند به خوبی بشنوند و شنوایی طبیعی و یا نزدیک به آن را داشته باشند. تصور بسیاری از افراد از سمعک ، همین سمعک های پشت گوشی است .

معرفی سمعک پشت گوشی یا BTE

سمعک پشت گوشی

 

سمعک پشت گوشی از دو بخش اصلی قالب سمعک و خود سمعک تشکیل شده است . سمعک های پشت گوشی در پشت گوش جای می گیرند و از طریق لوله ی باریکی که هوک نام دارد به قالبی که در گوش قرار گرفته متصل می شوند .
سمعک های پشت گوشی شامل یک یا چند میکروفون ، تقویت کننده و بلندگو هستند . میکروفون ها اصوات را جمع آوری کرده و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند این سیکنال ها در تقویت کننده ، تقویت می شوند و به بلندگو فرستاده می شوند و سپس صداهای تقویت شده از طریق همان لوله ی باریک به قالب و گوش می رسد.

ساختار سمعک پشت گوشی

ساختار سمعک پشت گوشی

انواع سمعک های پشت گوشی

سمعک های پشت گوشی در ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارند و هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

سایز کوچک تر و ظاهر جذاب تر سمعک های پشت گوشی نسبت به قبل موجب افزایش محبوبیت این نوع سمعک در سرتاسر دنیا شده است. در عین حال تنوع در سمعک های پشت گوشی موجب سردرگمی در انتخاب بین آنها شده است.

دانشگاه علوم پزشکی ایران

انواع سمعک های پشت گوشی عبارتند از:

سمعک پشت گوشی

سمعک پشت گوشی

1-سمعک های پشت گوشی معمولی (BTE)

این نوع از سمعک های پشت گوشی ، طیف گسترده ای از کم شنوایی را تحت پوشش قرار می دهند .

اندازه ی این سمعک ها نسبتا بزرگ بوده و به همین دلیل دکمه های روی سمعک مثل ولوم کنترل اندازه ی بزرگتری دارند در نتیجه این سمعک ها گزینه ی بسیار راحتی برای سالمندان محسوب می شوند.

مقاومت این سمعک ها تا حد زیادی مطلوب است و از این رو برای کودکان گزینه ی بسیار مناسبی محسوب می شود.

2-سمعک های پشت گوشی کوچک (mini-BTE)

سمعک های mini-BTE از سمعک های پشت گوشی معمولی کوچکتر هستند. این سمعک ها در پشت گوش جای می گیرند و اصوات را به وسیله ی لوله ی باریکی به گوش می فرستند .

سمعک های پشت گوشی کوچک در انتها و در مجرای گوش به یک کاف نرم وصل می شوند و به همین علت مجرای گوش خارجی را کاملا پر نمی کنند و همین امر باعث سهولت بیشتر استفاده از این سمعک ها و کاهش اثر انسداد در گوش است البته در برخی مواقع برای این سمعک ها هم از قالب استفاده می شود.

این سمعک ها به دلیل اندازه ی کوچکترشان ظاهر مناسب تری دارند و در عین حال از ویژگی های مهم سمعک های پشت گوشی برخوردار هستند .

3- گیرنده درون کانال (RIC)

ساختار این سمعک ها با دیگر سمعک های پشت گوشی متفاوت است . در همه ی سمعک های پشت گوشی میکروفون و بلندگوی سمعک در ساختار سمعک و در پشت گوش جای می گیرند و به همدیگر بسیار نزدیک هستند. اما در سمعک های RIC میکروفون در همان ساختار سمعک و در پشت گوش قرار دارد ولی بلندگو (رسیور) در داخل کانال گوش جای می گیرد.

دور شدن بلندگو و میکروفون از هم منجر به کاهش فیدبک سمعک می شود.

4-سمعک های پشت گوشی پاور (power BTE)

این سمعک ها قوی ترین سمعک های موجود هستند و برای با افت شنوایی عمیق بسیار مناسب می باشند. از دیگر جهات این سمعک ها مشابه سمعک های پشت گوشی معمولی می باشند.

سمعک پشت گوشی پاورمشاهده ی سمعک های پشت گوشی برند استارکی

سمعک های پشت گوشی و سیستم های کمک کننده ی شنوایی

سمعک های پشت گوشی به دلیل قرار گرفتن در پشت گوش می توانند اندازه ی بزرگتری نسبت به دیگر انواع سمعک داشته باشند ، این بدان معنا است که این نوع سمعک ها از فضای کافی برای قرار گیری سیستم های کمک کننده ی شنوایی مثل تلکویل ، سیستم FM و سیستم اتصال با بلوتوث برخوردارند.

تلکویل ، سیستمی است که اصوات را به صورت امواج مغناطیسی دریافت می کند . سمعک هایی که از این سیستم برخوردارند به شما این امکان را می دهند که اصوات را به هر دو صورت (مغناطیسی و مکانیکی) دریافت کنید .

سیستم FM برخی از فرکانس های خاص را انتقال می دهد . سمعک های دارای سیستم FM می توانند این فرکانس ها را مستقیما به بلندگو انتقال داده و اصوات را تقویت کنند.

بلوتوث ، در سمعک ها این امکان را به شما می دهد که سمکتان را به تلویزیون ، کامپیوتر و… متصل کنید و صدای این دستگاه ها را تقویت شده بشنوید. همچنین بلوتوث به سمعک پشت گوشی این امکان را می دهدکه به گوشی های هوشمند با سیستم عامل های android و IOS متصل شوند.

سمعک های با میکروفون های دایرکشنال می توانند اصوات را از جهت های مختلف دریافت کرده و به تقویت کننده بفرستند در صورتیکه میکروفون های غیر دایرکشنال اصوات را فقط از روبرو دریافت می کنند .

سمعک های پشت گوشی برای همه ی انواع افت شنوایی با هر میزان از افت شنوایی و برای همه ی سنین مناسب هستند.

مزیت استفاده از سمعک های پشت گوشی

معایب و مزایا سمعک پشت گوشی

معایب و مزایا سمعک پشت گوشی

  1. قابل استفاده برای همه ی سنین
  2.  قابل استفاده برای همه ی انواع افت شنوایی و همه ی درجات آن (از خفیف تا شدید)
  3.  تقویت بیشتر نسبت به سایر سمعک ها
  4.  وجود انواع سمعک های قابل شارژ : امروزه برخی از سمعک های پشت گوشی به باتری نیازی ندارند و قبلیت شارژ شدن دارند.
  5. استفاده ی آسان : به دلیل اندازه ی بزرگ این سمعک ها ، استفاده از آن ها بسیار ساده است. همچنین تمیز کردن این سمعک ها هم نسبت به سایر سمعک ها (به دلیل اندازه ی بزرگتر) ساده تر است.
  6.  پایین بودن احتمال آسیب به سمعک در اثر جرم گوش و یا رطوبت : چون این سمعک ها پشت گوش قرار می گیرند و فقط قالب سمعک در کانال است ، کمتر ممکن است که آسیب ببینند.

معایب سمعک های پشت گوشی

تنها ایراد سمعک پشت گوشی ، ظاهر بزرگ تر این سمعک ها نسبت به سایر سمعک ها است البته در سمعک های RIC (Receiver In Canal) این مشکل تا حد بسیار زیادی برطرف شده است.

آیا سمعک های پشت گوشی ضد آب هستند؟

سمعک های پشت گوشی مقاومت خوبی در برابر آب دارند اما به هنگام شنا کردن و یا حمام کردن باید آن را دربیاورید توجه داشته باشید که مقاومت سمعک در برابر آب به نوع سمعکتان بستگی دارد و اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد حتما به شنوایی شناس خود اطلاع دهید.

آیا سمعک های پشت گوشی برای کودکان مناسب هستند؟

بهترین سمعک برای کودکان ، سمعک های پشت گوشی هستند زیرا سایز بزرگتری نسبت به سایر سمعک ها دارند و به همین علت استفاده از آن برای کودکان ساده تر است .
از آنجایی که سمعک پشت گوشی برای انواع افت شنوایی و درجات آن قابل استفاده است و قدرت نسبتا بیشتری نسبت به سایر سمعک ها دارند برای کودکان مناسب هستند و توجه داشته باشید که حس شنوایی برای کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا رشد زبان و گفتار کودکان به شنوایی آنها بستگی دارد .

اما توجه داشته باشید که بدلیل رشد سریع کانال گوش در کودکان قالب سمعک کودکان باید مرتبا تعویض شود.

 

دریافت مشاوره رایگان سمعک

 

 

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • زیبا محسنی
    1400-05-04 10:09

    سمعک پشت گوشی قویذتره یا داخل گوشی؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-04 12:29

      به طور کلی پشت گوشی ها قوی ترن اما امروز سمعک های داخل گوشی هم داریم که افت شنوایی شدید رو هم پوشش میدن اگر تمایل دارین میتونین با کلینیک تماس بگیرید و دقیق بپرسید.
      شماره تماس : 02177536001

      پاسخ
  • طیبه کیان مهر
    1400-05-13 13:20

    سمعک پشت گوشی بهترین مدلش چیه ؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-14 13:14

      سلام خدمت شما با توجه به نوع و میزان افت شنوایی و دیگر موضوعات مشخص میشه . اما به طور کلی امروزه همه ی سمعک ها از قابلیت های خوبی برخوردارند.

      پاسخ
  • ثریا دارا
    1400-06-03 16:38

    سلام تعمیر سمعک پشت گوشی چقدر هزینه داره ؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-06-03 17:37

      سلام خدمت شما بستگی به مشکل سمعک داره می تویند با کلینیک تماس بگیرید تا همکارانم راهنماییتون کنن.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست