سمعک نامرئی (IIC)

سمعک نامرئی ، کوچکترین سمعک سفارشی موجود است. آنها به گونه ای طراحی شده اند که کاملاً در مجرای گوش شما (گوش خارجی) قرار گیرند و بنابراین کاملا نامرئی هستند. سمعک های IIC متناسب با بخش عمیق استخوانی کانال گوش شما هستند. در واقع این سمعک ها در چند میلیمتری پرده ی تمپان و گوش میانی قرار می گیرند.

سمعک نامرئی

سمعک نامرئی

سمعک های IIC با قابلیت قرارگیری عمیق می تواند باعث کاهش چشمگیر احساس مسدود شدن مجرا شوند یعنی از بازآوایی اصوات در گوش شما جلوگیری می کند.

برای توضیح بیشتر باید بگوییم که قرار گرفتن قالب گوش در مجرای شنوایی باعث ایجاد گرفتگی در مجرا و در نهایت ایجاد اثر انسداد می شود. اثر انسداد به حالتی گفته می شود که در آن صدا به طور غیر طبیعی بلند تر شنیده می شود. البته باید بدانید که بلندی صدا نامطلوب و آزار دهنده است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی سمعک ها ، سمعک های نامرئی می توانند همه ی شدت های کم شنوایی را تحت پوشش قرار دهند.

 

 

مزایای سمعک نامرئی

  1.  اندازه مینیاتوری و ظاهر نامرئی : از آنجایی که سمعک های نامرئی در بخش استخوانی مجرای گوش و در چند میلیمتری پرده ی تمپان قرار می گیرند کاملا ناپیدا هستند . این موضوع برای افرادی که با ظاهر سمعک مشکل دارند بسیار حائز اهمیت است .
  2.  استفاده ی راحت تر از تلفن : سمعک های نامرئی برخلاف دیگر سمعک ها از جمله سمعک های پشت گوشی ، هنگام مکالمه با تلفن بسیار ساده هستند چراکه میکروفون اسن سمعک ها داخل مجرا قرار می گیرد و مزاحم تلفن نیست.
  3.  عملکرد صحیح لاله ی گوش : سمعک های نامرئی به علت قرارگیری در مجرای گوش ، منجر به محدودیت عملکرد لاله ی گوش نمی شود. لاله ی گوش در صورت عملکرد صحیح خود می تواند ویژگی های اکوستیکی یک محیط را به خوبی پردازش کند و به مکان یابی کمک کند.
  4. کیفیت بالای صدا : سمعک های نامرئی به علت قرارگیری در عمق مجرای گوش مانع از ایجاد اثر انسداد می شوند. و به همین علت صدای سمعک های IIC بدون هرگونه فاکتور های غیر طبیعی است .
    مزایا و معایب سمعک های نامرئی

    مزایا و معایب سمعک های نامرئی

معایب سمعک نامرئی

  1. آناتومی گوش باید شکل و اندازه خاصی داشته باشد تا تمام اجزای الکترونیکی داخل آن قرار گیرد.
  2. اگر بینایی یا مهارت دستی خوبی ندارید این سمعک ها برای شما مناسب نیستند. چراکه این سمعک ها با اندازه ی مینیاتوری خود دقت زیادی میطلبند.
  3.  در اثر نفوذ جرم گوش به داخل ورودی میکروفون ، که در داخل کانال گوش قرار دارد ، بیشتر از دیگر سمعک ها در معرض آسیب قرار می گیرند درنتیجه به نگهداری بیشتری احتیاج دارند .
  4. سوراخ تهویه کوچکی دارند بنابراین احتمال بروز مشکلات در اثر عرق و رطوبت افزایش می یابد.
  5. باتری این سمعک ها کوچک تر از سمعک های دیگر است به همین علت سریعتر از سایر سمعک ها باید تعویض شود.

 

آیا همه می توانند از سمعک های نامرئی استفاده کنند؟

IIC

IIC

فردی می تواند از سمعک های IIC استفاده کند که اندازه و شکل مجرای گوش او ، امکان قرارگیری سمعک را بدهد. منظور این است که اگر فردی طول و یا اندازه ی مجرای گوش مناسبی نداشته باشد نمی تواند از سمعک های نامرئی استفاده کند. به همین علت برای کودکان نباید سمعک نامرئی تجویز کرد.

همچنین در صورت وجود عفونت در گوش خارجی و یا پارگی پرده ی تمپان نمی توان از این سمعک ها استفاده کرد.

 

مراحل تجویز سمعک های نامرئی

سمعک های نامرئی مانند دیگر انواع سمعک باید توسط شنوایی شناس تجویز شوند. تجویز سمعک نامرئی مراحلی دارد که در زیر بررسی می کنیم :

  1. ارزیابی های شنوایی و بررسی کانال گوش و پرده ی تمپان : همانطور که در بالا اشاره شد افرادی که دچار عفونت های مکرر گوش خارجی و گوش میانی هستند نمی توانند از سمعک های نامرئی استفاده کنند . همچنین قطر و طول مجرای گوش خارجی باید اندازه ی مناسبی داشته باشد .در مرحله ی اول تجویز سمعک نامرئی نوع و میزان افت شنوایی نیز مشخص می شود.
  2. ساخت قالب : با انجام قالب گیری ، قالب گوش فرد گرفته می شود . این مرحله اهمیت زیادی دارد چراکه اگر فرایند قالب گیری به درستی انجام نشود به هنگام جویدن و یا صحبت کردن ممکن است سمعک خارج شود.
  3. ساخت سمعک : پس از قالب گیری، پوسته ی سمعک های نامرئی باید در لابراتوار ساخته شود. این مرحله ممکن است چندین روز طول بکشد.
  4. تنظیم سمعک : پس از ساخته شدن سمعک در حضور فرد باید سمعک و ویژگی های آن با توجه به نیاز های فرد تنظیم شوند.

 

مقدار اثر انسداد در بین افراد کاملاً متغیر است. بهترین راه حل برای رفع اثر انسداد، تنظیم دقیق سمعک در محدودۀ فرکانسی مشخصی است که تعیین آن تنها با ارزیابی پروب میکروفن امکان­پذیر است.

برگرفته از پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

قیمت سمعک های نامرئی

طبیعی است که سمعک های نامرئی نسبت به سایر سمعک ها به دلیل پیچیدگی و ظرافت بیشتر قیمت بالاتری داشته باشند. امروزه اکثر کمپانی های تولیدکننده ی سمعک ، اقدام به تولید سمعک های نامرئی کرده اند که این سمعک ها در تکنولوژی ، قدرت و سایر ویژگی ها با هم متفاوت هستند . به همین علت قیمت سمعک های نامرئی بسته به کمپانی سازنده و ویژگی های پردازشی می تواند متفاوت باشد .

برای دریافت اطلاعات و قیمت دقیق سمعک های نامرئی می توانید با متخصصین شنوایی کلینیک تخصصی سمعک شنوا تماس بگیرید.

 

در زیر به شرح دو نمونه از سمعک های نامرئی میپردازیم :

سمعک های AMP

سمعک های AMP برای آن دسته از افرادی طراحی شده است که آمادگی دریافت سمعک های معمولی را ندارند.
این نوع از تقویت کننده های شنوایی که برای اولین بار توسط شرکت استارکی تولید و معرفی شدند افت های شنوایی متوسط را پوشش می دهند این نوع از تقویت کننده ها از نظر ظاهری بسیار مناسب بوده زیرا درون مجرای گوش فرد قرار می گیرند و تقریبا مخفی می شوند .

سمعکamp

سمعک amp

AMP

AMP

 

 

 

 

 

 

 

 

این نوع از تقویت کننده ها که به عنوان کوچکترین سمعک در دنیا معروف هستند ، نیاز به قالبگیری نداشته و به آسانی تجویز می شوند .
عدم نیاز به قالب و قالبگیری این سمعک ها را از نظر اقتصادی به صرفه کرده است .
توجه داشته باشید که این نوع از سمعک ها برای همه ی افراد با مشکل کم شنوایی مناسب نیست زیرا فقط فرکانس های بالا را تقویت می کند .

مزیت های مهم سمعک های AMP عبارتند از :

amp

amp

• ظاهر مناسب
• تجویز آسان و بدون نیاز به قالبگیری
• راحتی استفاده
• کیفیت صدای بالا

سمعک های soundlens

SoundLens اولین و محبوب ترین سمعک های نامرئی (IIC) است که تاکنون ساخته شده است. این نوع از تقویت کننده ها به راحتی تمام روز در کانال گوش شما قرار می گیرند. و آنها داخل کانال نامرئی هستند ، به این معنی که آنها در گوش شما عمق دارند جایی که هیچ کس نمی تواند آنها را ببیند.

sounelens

sounelens

sounelens

sounelens

 

 

 

 

 

 

 

برای آشنایی بیشتر با این نوع از تقویت کننده ها جدول زیر را بررسی فرمایید.

نیاز شماامکانات SoundLens
سمعکی که کاملا مخفی باشد اولین سمعک های نامرئی در جهان که در عمق کانال گوش شما قرار می گیرد و هیچ کس نمی تواند آنها را ببیند.
راهی برای بهتر شنیدن در حضور نویزدو فناوری Voice iQ و InVision Directionality ، که با هم ، مسئله شنوایی در حضور نویز را حل می کنند.
کمک به شنیدن اصوات با فرکانس بالا مثل صدای کودکان و صدای خانم هاتنها فناوری که باعث می شود صدای گفتار با فرکانس بالا در فرکانس های پایین تر تکرار شود ، جایی که آنها راحت تر شنیده می شوند.
تجربه ی راحت شنیدنفن آوری فشرده سازی صدا که به منظور تمایز گفتار آهسته از بلند ، برای کیفیت صدای بهتر و طبیعی تر طراحی شده است.
کنترل های آسان و بدون دردسربا استفاده از کنترل راه دور ، می توانید حافظه یا میزان صدا را با استفاده از تلفن های هوشمند تنظیم کنید.
عدم سوت زدن و یا وزوز کردنبا برنامه Eliminator که مسئول کنترل feedback می باشد.

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • زیبا تختی
    1400-05-13 12:24

    سلام سمعک سوند لنز چنده ؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-14 13:13

      سلام لطفا برای دریافت قیمت سمعک ها با کلینیک تماس بگیرید.

      پاسخ
  • طهورا لدنی
    1400-05-17 18:13

    سلام مرسی از مطلبتون من سمعک نامرئی دارم خیلی راضیم.

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-19 09:06

      سلام خدمت شما کاربر محترم خداروشکر که اینو میشنویم.

      پاسخ
  • ساناز فیروزجاهی
    1400-06-03 16:32

    سمهعک نامرئی واقعا معلوم نیست؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-06-07 13:22

      سلام خدمت شما سمعک های نامرئی در عمقی ترین بخش مجرای گوش قرار می گیرند به همین علت اصلا از بیرون معلوم نیستند.

      پاسخ
  • اعظم نکویی
    1400-06-07 13:39

    سمعک نامریی برای سالمندان هم قابل استفاده هست؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-06-07 14:05

      سلام خدمت شما مناسب بودن یا نبودن سمعک باید توسط متخصص شنوایی شناس و پس از بررسی فاکتور های زیادی مشخص بشه در صورت تمایل می تونید با کلینیک تماس بگیرید. 02188511615

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست