علل کم شنوایی

بدون شک از شایع ترین علل کم شنوایی آگاه هستید:

  • قرار گرفتن در معرض سر و صدای بیش از حد ، از جمله رستوران ها ، کافه ها ، کنسرت ها ، هدفون و حتی برخی از لوازم خانگی
  •  کهولت سن
  • شرایط ژنتیکی
  • عفونت های گوش
  • بیماری ها
  • صدمات

با این حال ، این ها تنها مواردی نیستند که می توانند باعث کم شنوایی موقت یا دائمی شوند. موارد بسیاری وجود دارد که شما انتظار دارید روی شنوایی شما تأثیر بگذارد. در اینجا برخی از شگفت آور ترین دلایل کم شنوایی آورده شده است ، و اینکه چگونه می توانید از آنها جلوگیری کنید.

1-استرس

در حال حاضر مشخص شده است که بین استرس و وزوز گوش ارتباط نزدیکی وجود دارد. فشارخون بالا همراه با استرس شدید می تواند باعث خونریزی در گوش شود که در نهایت می تواند منجر به آسیب موقت یا دائمی شود. خوشبختانه ، روش های بسیاری وجود دارد که می توانید وزوز گوش و کاهش شنوایی ناشی از استرس را برطرف کنید.

استرس

استرس

اگر می خواهید از گوش خود مراقبت کنید و صدای ناخوشایند گوش خود را کاهش دهید به نکات زیر توجه کنید:

  • مصرف کافئین را کاهش دهید.
  •  هنگامی که احساس استرس می کنید ، سعی کنید توجه خود را بر روی یک کار ساده مانند تمیز کردن تمرکز کنید.
  •  با فرد حامی مانند دوست ، عضو خانواده یا درمانگر صحبت کنید.
  •  ورزش و حفظ یک رژیم غذایی سالم.

یک متخصص مراقبت شنوایی می تواند اطلاعات بیشتری در مورد انواع دیگر درمان های وزوز گوش ارائه دهد.

2-ورزش بیش از حد

به طور کلی ، ورزش به عنوان روشی برای ارتقاء سلامت عمومی از جمله شنوایی توصیه می شود. اما این را باور کنید یا نه ، زیاده روی در ورزش می تواند به بیشتر عضلات شما آسیب برساند. همچنین می تواند شنوایی شما را خراب کند.
ما فقط در مورد آسیب شنوایی صحبت نمی کنیم به دلیل صدای بلند تمرین موسیقی یا کاهش وزن ، محیط باشگاه ها و ورزشگاه ها محیط های سالمی برای سیستم شنوایی محسوب نمی شوند.

ورزش شدید می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات شنوایی از جمله سرگیجه ، وزوز گوش موقت یا حتی آسیب رساندن به غشاهای گوش داخلی شما شود. خوشبختانه این ضعف شنوایی معمولاً موقتی است و با کمی استراحت بهبود می یابد.

3- داروها

از دست دادن شنوایی به ندرت در لیست عوارض جانبی دارو ها ذکر شده است. اما برخی از داروهای تجویزی مانند داروهای مدر برای بیماریهای قلبی و شیمی درمانی که باعث آسیب به سلولهای داخل گوش شما می شود.

اگرچه این خطر برای کسانی که دوزهای بیشتری از داروهای خاص مصرف می کنند جدی تر است ، باید در مورد کلیه عوارض جانبی احتمالی داروهای تجویز شده با پزشک خود صحبت کنید. اگر کم شنوایی در این لیست قرار دارد ، می توانید در مورد سایر روش های درمانی صحبت کنید. به داروهایی که به سیستم شنوایی آسیب می زنند داروهای اتوتوکسیک گفته می شود.

داروهای اتوتوکسیک

 

4-رژیم غذایی ضعیف

تغذیه ضعیف

تغذیه ضعیف

افرادی که به شدت اضافه وزن دارند یا از اختلالات رژیم غذایی رنج می برند ، خطر ابتلا به کم شنوایی را بسیار بیشتر تجربه می کنند.

این امر به این دلیل است که شیوه های رژیم غذایی ناخوشایند ، مانند مصرف بیش از حد چربی ها و قندها و یا عدم مصرف مواد مغذی مانند ویتامین B12 ، می توانند در جریان خون بدن به خصوص در گوش ها اختلال ایجاد کنند. خوشبختانه ، این مسئله به سادگی قابل حل است فقط کافی است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

5-آلرژی ها

آلرژی ها اغلب با علائمی مانند خارش چشم و گلو و گرفتگی شدید بینی همراه است. اما ، تورم ناشی از یک واکنش آلرژیک می تواند کانال گوش را نیز مسدود کند ، و مایعات در گوش ایجاد شود که می تواند باعث عفونت شود. اگرچه اختلال شنوایی بعدی عموماً در طول آلرژی ادامه می یابد ، در صورت عدم درمان ، ممکن است عفونت به مشکلی دائمی تبدیل شود.

6-کمبود خوابخواب ناکافی

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید ، کمبود خواب باعث بسیاری از اختلالات جسمی است. از جمله سلامت روان ، سلامت دستگاه گوارش و سلامت قلب و عروق. عادت بد خواب نیز می تواند شرایطی مانند وزوز گوش را بدتر کند.

7-سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

سیگار

سیگار

طبق تحقیقات موجود در كتابخانه ملی آمریكا ، افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به شنوایی ناشی از سر و صدا هستند. حتی افراد سیگاری که سیگار را ترک کرده اند نیز در معرض آسیب شنوایی می باشند.

این امر به این دلیل است که استعمال دخانیات باعث تحریک پوشش گوش میانی می شود و نیکوتین موجود در سیگار انتقال دهنده های عصبی را که اطلاعات شنوایی را به مغز شما می فرستند ، مسدود می کند.

8-بیماری ها

فقط بیماری ها و عفونت های گوش نیست که می تواند بر شنوایی شما تأثیر بگذارد. آنفلوانزا گاهی اوقات می تواند باعث شود شنوایی شما به طور مداوم تغییر کند. ممکن است گوش های شما به دلیل وجود مایعات در فضای گوش میانی دچار گرفتگی باشد.
مننژیت و التهاب مایع نخاعی نیز می تواند باعث کاهش شنوایی شود ، به خصوص در کودکان که می تواند منجر به افت شنوایی دائمی شود.
بیماری های دیگری مانند سرخک نیز ممکن است باعث آسیب گوش ها شود.

9-دیابت

همانطور که توسط انجمن دیابت آمریکا ذکر شده است ، بین بیماری دیابت و کم شنوایی ارتباط معنی داری وجود دارد ، و خاطرنشان می کند که براساس یک مطالعه ، ممکن است در افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر از افراد امکان افت شنوایی وجود داشته باشد.

بین دیابت و کاهش شنوایی ارتباط وجود دارد که این ارتباط در فرکانس‌های بالای شنوایی بارزتر است و کاهش شنوایی به صورت خفیف یا متوسط می‌باشد. البته مکانیسم این اثر نامشخص است.

برگرفته از مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک

شنوایی سالم کلید زندگی بهتر شماست.

آزمون شنوایی آنلاین رایگان ما را انجام دهید و فوراً نتایج خود را بگیرید.

تست شنوایی آنلاین

 

 

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • آریا سلیمان پور
    1400-05-06 10:54

    سلام
    استفاده از هندزفری هم می‌تونه باعث کم شنوایی بشه؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-07 14:12

      سلام خدمت شما اگر طولانی مدت و با صدای بلند استفاده بشه می‌تونه آسیب بزنه.

      پاسخ
  • علی دارایی
    1400-05-07 15:55

    جنتامایسین به گوش ضرر میزنه؟

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-05-09 14:31

      سلام خدمت شما بله جنتامایسین هم از جمله داروهایی هست که میتونه به سیستم شنوایی و تعادلی آسیب بزنه فقط توجه داشته باشید که برای قطع مصرف دارو حتما باید با پزشکتون مشورت کنید. و نکته ی مهم دیگه اینه که ممکنه عوارض این دارو در صورت مصرف کوتاه مدت ظاهر نشه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست