سمعک های دیجیتال

سمعک دیجیتال چیست ؟

سمعک دیجیتال نسل به روزتر و هوشمندتری از سمعک ها می باشند. این نوع از سمعک ها می توانند توسط کامپیوتر تنظیم و اصلاح شوند. در واقع یکی از اصلی ترین مزایای این نوع از سمعک ها این است که انعطاف پذیری بالایی دارند و بیشتر می توانند بسته به شرایط دلخواه کاربر تغییر کنند.

سمعک دیجیتال به مراتب کوچکتر، راحتتر و کارامد تر هستند. متخصص شنوایی می تواند به راحتی این دسته از سمعک ها را با توجه به مشکل شنیداری فرد کاربر تغییر دهد و شرایط را به نفع استفاده کننده گرداند.

سمعک دیجیتال در برابر سمعک آنالوگ

بعد از سمعک های آنالوگ نسل جدیدی از سمعک ها تحت عنوان سمعک دیجیتال معرفی شدند . سمعک های دیجیتال با مدار DPS خود اصوات را پردازش می کنند .

سمعک دیجیتال

ساز و کار سمعک های دیجیتال

در این سیستم پردازشی اصوات به کد های عددی (دیجیت) تبدیل شده و تغییرات لازم بر روی آن ها اعمال می شود . سپس به صورت موج صوتی به گوش می رسد و بدین ترتیب موجب تقویت اصوات می شوند.

همچنین سمعک های دیجیتال بر خلاف سمعک های آنالوگ قابلیت تنظیم گسترده ای دارند به طوریکه در سمعک دیجیتال میزان خروجی صدا در فرکانس های مختلف قابل تغییر است و با اعمال یکسری برنامه ی خاص به این سمعک ها موجبات راحتی و درک بالاتر گفتار فراهم می آید.

سمعک آنالوگ

ساز و کار سمعک آنالوگ

 

بر اساس توضیحات فوق مشخص می شود که سمعک آنالوگ تنها یک بلندگوی صدا است در حالیکه سمعک دیجیتال یه رایانه ی پردازشگر کوچک اصوات می باشد. از جمله پردازش هایی که بر روی اصوات در سمعک دیجیتال انجام می شود می توان به حذف نویز زمینه و کمک به درک گفتار اشاره کرد.

بر اساس پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می توان گفت که :

 سمعکهای دیجیتال در مقایسه با آنالوگ سودمندی قابل توجهی در حیطه بازآوایی و نویز زمینه برای افراد مبتلا به آسیب شنوایی حسی ـ عصبی دارند. از سوی دیگر عدم سودمندی قابل توجه در حیطه سهولت ارتباط و آزاردهندگی صدا می‌تواند ناشی از تأثیر انتظارات ، عوامل روانشناختی ، شخصیتی و زندگی افراد باشد.

مزایای سمعک های دیجیتال

  1. اندازه ی کوچک تر نسبت به سمعک های آنالوگ :
    سمعک دیجیتال و سمعک آنالوگ

    مقایسه ی اندازه ی سمعک دیجیتال با سمعک آنالوگ

    با پیشرف تکنولوژی امکان افزایش قابلیت دستگاه های الکترونیکی با کاهش اندازه ی آن ها فراهم شده است. کافیست تلویزیون های هوشمند امروزی را با تلویزیون های قدیمی مقایسه کنید.

  2. وزن کمتر این سمعک ها در مقایسه با سمعک های آنالوگ : با کاهش اندازه ی سمعک ها طبیعی است که وزن آن ها هم کمتر می شود.
  3. امکان ارتباط سمعک های دیجیتال با دستگاه های دیگر از طریق بلوتوث : امروزه در برخی از سمعک های دیجیتال امکان اتصال به دستگاه های دیگر از طریق بلوتوث وجود دارد. از جمله تلویزیون های هوشمند ، تلفن های همراه ، تبلت ها و….
  4. تعیین خروجی های مختلف در فرکانس های مختلف : آستانه های شنوایی یک فرد در فرکانس های مختلف با هم تفاوت دارد و به همین دلیل امکان تنطیم فرکانس ها به صورت جداگانه بسیار اهمیت دارد.
  5. امکان حذف فیدبک و سوت زدن سمعک : عوامل متعددی از جمله جرم گوش ، قالب نامناسب و … می تواند باعث سوت زدن سمعک شود . سمعک های دیجیتالی از مدار های کنتزل و حذف فیدبک برخوردارند.
  6. امکان استفاده از میکروفون های دایرکشنال در سمعک های دیجیتال : میکروفون های دایرکشنال می توانند با عدم دریافت یکسان اصوات از جهات مختلف ، باعث افزایش نسبت سیگنال به نویز شوند.
  7. امکان افزایش درک گفتار از طریق کاهش نویز زمینه : مدار های پیشرفته در سمعک های دیجیتال امکان درک گفتار بالاتری را فراهم می کنند.
  8. امکان استفاده از مدار های کنترل وزوز گوش : برخی از افرادی که از سمعک استفاده می کنند ممکن است وزوز گوش داشته باشند . سمعک های دیجیتالی می توانند وزوز گوش را کنترل کنند.
  9. تنظیم منحصر به فرد سمعک بر اساس نیاز های شنیداری فرد : برخلاف سمعک های آنالوگ امکان تنظیم در سمعک های دیجیتالی وجود دارد. از جمله ی عوامل مهم در تنطیم سمعک می توان به نوع و میزان افت شنوایی ، شغل و …. توجه کرد.
  10. دارای قابلیت تنظیم بر اساس سبک زندگی افراد مختلف : طبیعی است که نیاز های شنیداری فردی که اکثر اوقات خود را در تنهایی سپری می کند با نیاز های شنیداری فردی که دائما در اجتماع حضور دارد فرق دارد. سمعک های دیجیتالی را می توان با توجه به این نکته تنطیم نمود.
  11. وجود انواع متنوع سمعک های دیجیتال در شکل و رنگ های مختلف : سمعک های دیجیتال سلایق مختلف را در نظر گرفته است و می تواند توجه هر کاربری را جلب کند.

 

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • معصومه گمانی
    1400-05-13 15:32

    سلام سمعک های پشت گوشی هم دیجیتالن؟

    پاسخ
  • نازنین هماپور
    1400-06-03 16:19

    سلام من میخواستم برای پدرم سمعک بگیرم میشه راهنماییم کنین

    پاسخ
    • samakadmin
      1400-06-07 13:28

      سلام خدمت شما کاربر محترم میتونید با تماس با کلینیک نوبت مشاوره ی رایگان دریافت کنید.
      02188511615

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست