سمعک های آنالوگ

سمعک آنالوگ چیست ؟

سمعک های آنالوگ از لحاظ تکنولوژی و سطح فناوری از سمعک های دیجیتال عقب هستند. این سمعک ها قابلیت اتصال به کامپیوتر و تنظیم و اصلاح ندارند. این سمعک ها از طریق چند پیچ دستی که بر روی سمعک قرار دارد به همراه ولوم سمعک، تنظیم می شوند و متخصص شنوایی تا حد خاصی قادر است تا این نوع از سمعک ها را دستکاری کند. در واقع این نوع از سمعک ها انعطاف پذیری کمی دارند و شانس اینکه مطابق با خواسته بیمار باشند بسیار کم است.

 

سمعک های آنالوگ از میکروفون(جهت جمع آوری اصوات) ، تقویت کننده و رسیور و باتری تشکیل می شوند. در اکثر سمعک های آنالوگ سیستم محدود کننده ی پیک وجود دارد این سیستم از تقویت بیش از حد صدا های بلند جلوگیری می کند.

سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ

در سمعک‌های آنالوگ، ولتاژهای مختلف، نمایانگر اصوات با شدت مختلف هستند. ولتاژ سمعک‌ می‌تواند بین عدد صفر تا حداکثر ولتاژ باتری، در تغییر باشد. عملکرد این سمعک‌ها را می توان از طریق پتاسیومتر یا تریمر تغییر داد.

این سمعک به پردازشگر های پیشرفته مجهز نیست به همین دلیل تمایزی بین صدا های گفتاری با دیگر اصوات محیط قائل نشده و همه ی اصوات را تقویت می کند در صورتیکه در سمعک های دیجیتال تنها صدا های گفتاری تقویت شده و همین امر موجب بهبود درک گفتار می شود.

  1. سمعک های آنالوگ بسیار بزرگتر و سنگین تر از سمعک های دیجیتال هستند : سمعک های دیجیتال به واسطه ی تکنولوژی پیشرفته ی خود از اجزای کوچکتری تشکیل شده اند و همین امر باعث شده است که نسل جدید سمعک ها نسبت به سمعک های آنالوگ سبک تر و کوچک تر باشد.
  2. سمعک های آنالوگ پردازش خاصی روی اصوات انجام نمی دهند و تنها مانند یک بلندگو عمل می کنند : سمعک های آنالوگ به عنوان ابتدایی ترین نوع سمعک ها تنها قادر به افزایش بلندی اصوات هستند و پردازشی انجام نمی دهند.
  3. به دلیل ساده تر بودن این نوع از سمعک ها نسبت به سمعک های دیجیتال، قیمت پایین تری دارند : طبیعی است که سمعک های آنالوگ به واسطه ی اجزای ساده تری که دارند قیمت پایین تری دارند.
  4. قابلیت تنظیم سمعک های آنالوگ بسیار محدود است : سمعک های آنالوگ ویژگی های پردازشی محدودی دارند و تنها به بلند کردن اصوات اکتفا می کنند به همین علت قابلیت تنظیم برای این سمعک ها وجود ندارد.
  5. عمر باتری سمعک های آنالوگ بیشتر است : سمعک های آنالوگ کار خاصی انجام نمی دهند که باتری زیادی لازم باشد مصرف کنند!
  6. سمعک های آنالوگ نسبت سیگنال به نویز پایین تری نسبت به سیگنال های دیجیتال دارند : میکروفون های دایرکشنال در سمعک های دیجیتال نقش بسیار مهمی در افزایش نسبت سیگنال به نویز این سمعک ها دارند . از آنجایی که سمعک های آنالوگ میکروفون دایرکشنال ندارند نسبت سیگنال به نویز کمتری دارند.
  7. میکروفون های سمعک های آنالوگ دایرکشنال نیستند به همین علت منجر به درک گفتار ضعیف در محیط های شلوغ می شود.
  8. مدار حذف سوت در سمعک های آنالوگ از نوع ساده است در صورتیکه مدار حذف سوت سمعک های دیجیتال پیشرفته می باشند.
  9. در سمعک های آنالوگ امکاناتی نظیر وایرلس ، و سیستم اتصال با بلوتوث وجود ندارد : وجود این سیستم ها در سمعک های دیجیتال راحتی زیادی برای کاربران فراهم کرده است از جمله قابلیت اتصال به گوشی های همراه ، تلویزیون های جدید و ….
  10. سمعک های آنالوگ تنوع سمعک های دیجیتال را ندارند : سمعک های دیجیتال در انواع مختلفی وجود دارند که متناسب با نیاز فرد کم شنوا انتخاب می شوند. برای آشنایی با انواع سمعک های دیجیتال به این صفحه مراجعه کنید.
  11. تعداد کانال های تقویت کننده ی صدا در سمعک های انالوگ 2 عدد است اما سمعک های دیجیتال تا 64 کانال هم موجود می باشند.
  12. به دلیل کیفیت پایین صدا در سمعک های آنالوگ اکثر بیماران از این سمعک رضایت ندارند : طبیعی است که سمعک های آنالوگ نمی توانند رضایت کاربران را فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست