روش کار سمعک

برای پاسخ به پرسش “سمعک چگونه کار می کند ؟” باید به توضیح مختصری درباره ی سمعک پرداخته شود و سپس شرح داد که سمعک چگونه کار می کند .
سمعک ها دستگاه های الکترونیکی کوچکی هستند که صداهایی را که در حالت عادی شنیده نمی شوند را تقویت می کنند.
سمعک ها با بلند کردن صدا ها در محیط های ساکت و پر سر و صدا به شما کمک میکنند تا بهتر بشنوید.

سمعک ها انواع متفاوتی دارند که در پشت گوش یا داخل گوش یا کاملا در مجرای گوش قرار می گیرند. با وجود اینکه سمعک ها انواع متفاوتی دارند اما از اجزای مشابهی تشکیل شده اند که شامل میکروفون، تقویت کننده، بلندگو و باتری می باشد.

آنچه در این مقاله مطالعه می کنید : پنهان

معرفی اجزای سمعک

اجزای سمعک

اجزای سمعک

1-میکروفون
مبدلی است که امواج مکانیکی را به امواج الکتریکی تبدیل می کند. عملکرد میکروفون خطی است. برای مثال هر بار که فشار سیگنال ورودی دوبرابر شود، ولتاژ خروجی میکروفون هم دو برابر می شود.از سال 1980 میلادی، در همه سمعک ها از میکروفون الکترت استفاده می شود. پس از ارتعاش دیافراگم میکروفون، صدا به یک صفحه فلزی منتقل می شود که با مواد تفلون نازک به نام الکترت، روکشی شده است. میکروفون دارای یک تقویت کننده نیز می باشد که کار آن، تقویت جریان های الکتریکی بسیار ضعیف و انتقال آن ها به تقویت کننده اصلی سمعک است.

 

2-تقویت کننده یا آمپلی فایر
وظیفه اصلی تقویت کننده در سمعک، افزایش دامنه یا شدت صدا می باشد. تقویت کنندگی صدا، معمولاً در چند مرحله اتفاق می افتد. مرحله اول، پیش تقویت کنندگی نام دارد. در مرحله دوم، معمولاً تقویت اصلی به همراه پردازش سیگنال انجام می گیرد. در نهایت، آمپلی فایر خروجی قرار دارد. امروزه غالباً از چندین ترانزیستور برای تقویت صدا استفاده می شود.

3-رسیور یا بلندگو
در رسیور، انرژی الکتریکی به انرژی صوتی تبدیل می شود. رسیور با نیروی مغناطیسی کار می کند. انرژی الکتریکی تقویت شده به یک آرمیچر منتقل می شود و سپس به دیافراگم می رسد.
اگر اندازه دیافراگم رسیور کوچک باشد ( نظیر سمعک های IIC )، امکان تقویت و پردازش فرکانس های بالا بیشتر است. برعکس، هرچه اندازه رسیور بزرگتر باشد (نظیر سمعک های جیبی)، امکان تقویت مؤثر فرکانس های پایین، افزایش می یابد. به طور کلی برای برخورداری از خروجی بالاتر، اندازه دیافراگم باید بزرگتر باشد.

4-باتری ها
باتری، قدرت لازم برای کار کردن سمعک را فراهم می کند. ویژگی های مهم باتری شامل ولتاژ، ظرفیت، حداکثر جریان، امپدانس الکتریکی و اندازه فیزیکی آن می باشد. باتری روی- هوا (ZINC-Air)، رایج ترین باتری مورد استفاده در سمعک هاست که در آن، فلز روی، قطب منفی و اکسیژن موجود در هوا، قطب مثبت را تشکیل می دهد.

ظرفیت الکتریکی باتری، با واحد میلی آمپر ساعت (mAh)، اندازه گیری می شود. برای مثال باتری با ظرفیت 100 میلی آمپر ساعت، توانایی ارایه شدت جریان 1 میلی آمپر در 100 ساعت یا 2 میلی آمپر در 50 ساعت را دارد. برای حداکثر جریان الکتریکی قابل ارایه در هر لحظه، محدودیت وجود دارد.

اگر شدت جریان حتی برای کسری از ثانیه افزایش زیادی داشته باشد، ولتاژ باتری به شدت افت می کند. نویز با شدت بالا همین وضعیت را در باتری سمعک ایجاد می کند، به نحوی که ممکن است سمعک موقتاً از کار بیافتد و صدای با اعوجاج بالا ایجاد کند. هر چه اندازه باتری بزرگتر باشد، حداکثر شدت جریان و ظرفیت آن بالاتر است.
امروزی باتری های روی- هوا، با برخورداری از تعداد منافذ هوای بیشتر، امکان تبادل سریع تر اکسیژن هوا و در نتیجه افت ولتاژ کمتر هنگام ارایه شدت جریان بالا را فراهم می کنند.

روش کار سمعک

روش کار سمعک

روش کار سمعک

حال به پاسخ سوال ” سمعک چگونه کار می کند ؟ می پردازیم.

در ابتدا میکروفون اصوات محیط را جمع اوری کرده و سپس با استفاده از مبدلی انها را به امواج الکتریکی تبدیل می کند. این مبدل اصوات را بر اساس میزان افت شنوایی و همچنین سطح شدت اصوات پیرامون تحلیل می کند. این امواج تقویت شده دوباره به امواج صوتی تبدیل شده و به وسیله ی بلندگو به گوش فرستاده می شود.

سمعک ها از این طریق به شنوایی و درک گفتار شما کمک می کنند. اگر افت شنوایی شما در نتیجه ی آسیب به سلول های حسی موجود در گوش داخلی باشد ، هرچه این آسیب بیشتر باشد شما به تقویت بیشتری برای جبران آن نیاز خواهید داشت.
اگر فکر می کنید که ممکن است افت شنوایی داشته باشید به شنوایی شناس مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست